Κυριολεκτικά σημαίνει «Ο Άρχοντας του Χορού» στα σανσκριτικά και αντιπροσωπεύει την Ινδία και όλους τους χορούς της. Αυτό το άγαλμα αντιπροσωπεύει τον κοσμικό χορό του Ινδουιστή Θεού Σίβα. Ο Σίβα εκτελεί αυτόν τον χορό για να καταστρέψει ένα ήδη κουρασμένο σύμπαν και να το προετοιμάσει για τον Θεό Μπράχμα να ξεκινήσει τη διαδικασία της δημιουργίας. Ο Ναταράτζα δείχνει τον Σίβα να χορεύει με τέσσερα χέρια, μέσα σε έναν κύκλο φλόγας. Με το ένα δεξί του χέρι σηκωμένο, παίζει τύμπανο. Αυτό το τύμπανο αντιπροσωπεύει την αρχική δημιουργική δύναμη, πάνω στην οποία παίζει και παράγει τους κραδασμούς από τους οποίους πηγάζουν οι ρυθμοί και οι κύκλοι της δημιουργίας. Το άλλο δεξί του χέρι βρίσκεται στη θέση Abhaya Hasta με την οποία προσφέρει προστασία στους θιασώτες του. Στο ένα από τα αριστερά του χέρια κρατά την ιερή φλόγα που αντιπροσωπεύει τη θυσιαστική φωτιά και την καταστροφή της άγνοιας από τη γνώση. Το άλλο αριστερό χέρι είναι στη στάση Danda Hasta και απλώνεται σε όλο το σώμα δείχνοντας το ανασηκωμένο πόδι που σημαίνει ένα ευλογημένο καταφύγιο για όλους όσους αναζητούν την αγάπη και τη χάρη του. Το δεξί πόδι βρίσκεται στον νάνο Mayulagam, που είναι σύμβολο της ανθρώπινης κακίας και άγνοιας. Η έκφραση της ειρήνης στο πρόσωπό του και το χαμόγελό του με τα λαμπερά μάτια εκπέμπουν αγάπη και καλοσύνη.
Τα φίδια που περιβάλλουν το σώμα του υποδηλώνουν ότι ο Σίβα είναι πέρα από το θάνατο και τα δηλητήρια. Aντιπροσωπεύουν επίσης την ενέργεια της Κουνταλίνι. Στο δεξί του αυτί φοράει ένα ανδρικό σκουλαρίκι και στο αριστερό ένα γυναικείο, αφού σε αυτόν τον χορό ο Σίβα αντιπροσωπεύει μια διπλή προσωπικότητα, του Θεού και της Θεάς ταυτόχρονα, μιας χαριτωμένης και ευγενικής οντότητας, ισχυρής αρχοντιάς, αρσενικής και θηλυκής ταυτόχρονα. Η φιγούρα του Ναταράτζα δείχνει τον Σίβα ως την πηγή κίνησης μέσα στον κόσμο, που αντιπροσωπεύεται από τον κύκλο των φλογών. Ο σκοπός του χορού είναι να απαλλάξει τον άνθρωπο από την ψευδαίσθηση. Το μέρος όπου εκτελείται αυτός ο χορός πιστεύεται ότι είναι ταυτόχρονα το κέντρο του σύμπαντος και μέσα στην ανθρώπινη καρδιά. Δύο μάτια αντιπροσωπεύουν τον κόσμο της δυαδικότητας ενώ το μεσαίο μάτι δείχνει το όραμα της μη δυαδικότητας. Το χαμόγελό του υποδηλώνει μια αδιατάρακτη υπέρβαση. Ο συμβολισμός του Shiva Nataraja είναι η θρησκεία, η τέχνη και η επιστήμη συγχωνευμένα ως ένα. Στον ατελείωτο χορό του Θεού της δημιουργίας, της διατήρησης, της καταστροφής και των ζευγαρωμένων χάριτων κρύβεται μια βαθιά κατανόηση του σύμπαντος μας.
Ο Ναταράγια είναι ο Σίβα με τη μορφή του Άρχοντα του Χορού. Αντιπροσωπεύει τη συνδυασμένη δύναμη της δυναμικής παγκόσμιας ενέργειας και του αφυπνισμένου Μπράχμαν ή Σαγκούνα Μπράχμαν.
Είναι η πηγή όλης της ζωής, της δραστηριότητας (chetana) και της δόνησης (spandana). Ο χορός του είναι ο χορός της δημιουργίας. Ο κύκλος της φωτιάς που Τον περιβάλλει είναι η πρωταρχική Του ενέργεια που ρέει έξω από Αυτόν και ξανά μέσα Του. Το ον που βρίσκεται στα πόδια Του είναι η τζίβα ή η παραπλανημένη ψυχή την οποία διαμορφώνει μέσα από μια οδυνηρή διαδικασία κάρμα και βασάνων και Τον ελευθερώνει στο τέλος από τη δουλεία. Ο χορός του είναι ρυθμικός, τακτικός και τέλειος. Είναι το Rtam (ρυθμός) της θεϊκής τελειότητας, που κρύβεται σε ολόκληρο το σύμπαν ως υποκείμενο ρεύμα ή λεπτή δόνηση. Εκδηλώνεται σε πολλά πράγματα, στην κανονικότητα των εποχών, την κίνηση των πλανητών, την κυκλική φύση της δημιουργίας, τους φυσικούς, χημικούς και βιολογικούς νόμους του σύμπαντος μας, τους βιορυθμούς του σώματός μας και τη σύσταση των κυττάρων μας. Οτιδήποτε μπορεί να μας φαίνεται ως ξεχωριστά μέρη μιας εικόνας δεν είναι παρά μια ψευδαίσθηση που προκύπτει λόγω της εμπειρίας μας της δυαδικότητας. Η ενέργεια ή η σάκτι που εκδηλώνεται έξω από Αυτόν ως δακτύλιος φωτιάς δεν είναι ξεχωριστή από Αυτόν επειδή δεν μπορεί να συγκρατηθεί ή να επιβιώσει χωρίς Αυτόν. Το ίδιο και o Aπασμαραμούρθια κάτω από τα πόδια Του. Αν κοιτάξετε προσεκτικά, το ον δεν είναι ξεχωριστό από τον Σίβα. Συνδέεται με Αυτόν καθώς και με την υπόλοιπη δημιουργία.
Η ιδέα ότι υποφέρει όταν συνθλίβεται από τα πόδια του Σίβα είναι μια ψευδαίσθηση του μυαλού μας, μια προβολή της σκέψης μας και μια ιδέα που υπάρχει στο μυαλό μας γιατί όταν κοιτάμε την εικόνα του Ναταράτζα, ως περιορισμένα όντα, αυτοπροσδιοριζόμαστε με τον Aπασμαμαρούρτι που βρίσκεται στα πόδια Του, αλλά όχι με τον Σίβα, τον χορευτή. Ο κύκλος της ενέργειάς Του ξεκινά από εκεί και επίσης τελειώνει εκεί. Εκεί κρύβεται το μυστήριο. Το σύνολο της εικόνας είναι μια διαβεβαίωση για εμάς ότι η δημιουργία δεν είναι ένα χαοτικό και τυχαίο φαινόμενο, αλλά μια καθοδηγούμενη και ρυθμική κίνηση υπό την κυριαρχία και τον έλεγχο του αιώνιου εαυτού και ότι μπορούμε κι εμείς να γίνουμε κύριοι των κινήσεων και της δράσης μας απελευθερώνοντας τον εαυτό μας από τους περιορισμούς της μικρότητας (ανάβα) και της πλάνης (απασμάρα).
Η παρουσία του αγάλματος του Σίβα Ναταράτζα στη σχολή μας συνέπεσε με τα γενέθλια των 10 ετών και έχει δυνατή και συμβολική αξία για εμάς.
Ας δυαλύσουμε με θάρρος οτιδήποτε κουρασμένο, χωρις δόνηση μέσα μας και γύρω μας και ας αφήσουμε την πρωτογενή Ιερή δύναμη της ζωής να εκδηλωθεί από την Πηγή μας
και να παράγει κραδασμούς αναδημιουργίας. Ας είμαστε αυθεντικοί, αληθινοί, γεμάτοι αγάπη, καλοσύνη και αρχοντιά και η διάκρισή μας καθαρή και κοφτερή!
Να έχουμε δυνατές, ουσιαστικές σε όλα τα επίπεδα πρακτικές και ό,τι καρποφορεί να το προσφέρουμε στον κόσμο μας για να έχει αξία.
Αγάπη και Φως,
Αλεξία Σ.
Commentaires